Které pivo je skutečně české?

Publikováno: 
13.7.2016
Autor: 
Redakce

O tom, že jsme národem pivařů, určitě nikdo nepochybuje. Již po mnoho let se držíme na absolutní špici ve spotřebě piva na osobu. Je však otázkou, kam vlastně plynou ohromné zisky z našeho tradičního potravinářského odvětví? A jde to nějak ovlivnit?

Na české pivo zkrátka nedáme kvůli jeho kvalitě dopustit a ani ekonomická krize nám nezabrání v jeho popíjení. Naše pivo však chutná také za hranicemi vlasti, a proto se jeho velká část exportuje. Je to tedy skvělý zdroj příjmů nejen pro státní kasu, ale i pro majitele pivovarů. Těmi majiteli však už z velké části nejsou domácí vlastníci, neboť většina pivovarů byla za posledních 20 let rozprodána.

Je potřeba si ujasnit, že kromě těch velkých a známých pivovarů s celorepublikovou a světovou působností existují i menší pivovary, které fungují jako regionální, či místní. Ty jsou zpravidla stále v rukou českých majitelů a mají roční výstav maximálně v tisících hektolitrů piva. Takové malé množství není pro světové koncerny zajímavé a usilují o získání větších a známějších značek do svého obchodního portfolia. To se jim podařilo, a proto dnes osm z deseti prodaných "českých" piv je ve skutečnosti zahraničních! "Zlatá vejce" z našeho národního pokladu - pivovarů - tedy nezůstávají doma, ale putují k zahraničním investorům.

Naštěstí, pro patrioty, je stále ještě dost pivovarů "našich". A to je dobře! Globální pivovary povětšinou kvůli snaze o úspory šetří na surovinách a nakupují ty s průměrnou kvalitou, aby při vysokých výstavech piva nedocházelo ke kolísání jeho kvality. Proto podle odborníků, ale i fajnšmejkrů dochází po fůzích českých pivovarů se zahraničními ke zhoršení kvality piva.

Oproti tomu skutečně české pivovary svou kvalitu zvyšují, a tak není překvapením, že vyhrávají nejrůznější ankety i ocenění. To je jen důkazem toho, že velké nemusí být vždy kvalitnější a že jde často jen o byznys.

 

Abecední přehled českých a moravských pivovarů

 

 

Zahraniční vlastníci českých a moravských značek

 

skupina Heineken (zisk → Nizozemí, www.heinekenceskarepublika.cz)

  • Heineken
  • Krušovice
  • Zlatopramen
  • Starobrno
  • Březňák
  • Zlatý bažant
  • Hostan
  • Louny
  • Dačický
  • Strongbow
  • Desperados

skupina SAB Miller ( zisk → Jihoafrická republika, www.prazdroj.cz)

  • Plzeňský prazdroj
  • Gambrinus
  • Radegast
  • Birell
  • Velkopopovický Kozel
  • Master
  • Excelent
  • Primus
  • Klasik
  • Frisco
  • Kingswood
  • Kopparberg

skupina InterBev (zisk → Belgie, www.pivovary-staropramen.cz)

  • Staropramen
  • Braník
  • Ostravar
  • Velvet
  • Stella Artois
  • Staropramen Sládkova
  • Carling
  • Corona extra
  • Hoegaarden
  • Leffe

 

Duvel Moortgat (zisk  → Belgie)

 

V přehledu jsou u domácích pivovarů zařazeny pouze ty větší průmyslové. Chcete-li si najít i váš menší regionální pivovar či pivovárek, můžete si ho vyhledat na stránkách Pivního obzoru...

Pít či nepít?

Mnozí si po přečtení tohoto článku asi začnou ťukat na čelo: "Přeci se nebudu vzdávat svého oblíbeného "českého" moku?.." Vždyť se jim u něho v hospodě či doma před televizorem tak dobře nadává na současnou tíživou ekonomickou situaci a na "ty, kteří za to mohou". Že jo! wink

Ale!... Nejvíce zpravidla odsuzují ostatní ti, kteří nejsou ochotni nést zodpovědnost za své chování. A když utrácíme za výrobky, z nichž zisk plyne do zahraničí, kdo jiný pak nese zodpovědnost za začarovaný kruh, než my sami?

nižší prodeje -> nižší zisk -> nižší výplaty -> nižší prodeje -> .......
 

Na současnou oblíbenou značku si každý z nás nějakou dobu zvykal a za svůj život jich určitě pár vystřídal. Při dnešním výběru skutečně českých či moravských piv, z nichž mnohá získávají ocenění za chuť i kvalitu (např. http://www.pratelepiva.cz/oceneni/), by neměl být problém nahradit tzv. "české" pivo za to skutečně pravé české. Nebo taková aspoň upřednostňovat.

 

Stane-li se preference produktů

domácích výrobců zvykem nás všech,

zůstanou zisky v ČR,

čímž se zvedne i naše životní úroveň.

 

Více je to popsáno v článku Jak (zbytečně) utíkají peníze z regionu. Je to jen na nás, život máme ve svých vlastních rukou... Tak "Na zdraví!" :-)

Kliknutím zvětšíte...
 

Hodnocení: 
Průměr: 3.5 (4 hlasy)

Spolupracujeme

 


          .